четвер, 11 травня 2023 р.

Чорногорія. Острів Свєті Стефан та королівські пляжі

Чорногорія – країна маленька, проте як багато цікавих місць можна відвіаати, нааіть за короткий час. Відстані невеликі, а враження неймовірні.  Недалеко від Будви, є чудове місце – острів Свєті Стефан. Його зображення можна побачити на багатьох сувенірах: листівках, тарілках, чашках, магнітах тощо. Це один із символів країни. Отже, ми теж вирішили відвідати це знамените місце.

Оскільки ми відпочивали в Будві, то й вирушили до о. Свєті Стефан саме звідти.

Потрапити до о. Свєті Стефан з Будви  можна  кількома способами:

1. Автобусом з автостанції м. Будви; є автобуси, які  мають марштут Будва – Свєті Стефан (проїзд коштує 2 євро в один бік), а є також автобуси, які їдуть до Бара, Петроваца, через с. Свєті Стефан. Шлях проходить по Ядранському шосе вздовж Адріатичного узбережжя. Відстань 10 км, десь 15 – 20 хвилин їзди.
  2. Пішки вздоввж Будванської рів’єри; вздовж набережної Будва – Бечичі – Рафаїловичі – Каменеве – Пржно – Мілочер – Свєті Стефан. Відстань 9 км. Подолати можна за 2 – 2,5 години.
  3. Катером, вирушаючи на екскурсію до о. Святого Миколая, можна потрапити по морю до о. Свєті Стефан та побачити його лише з боку моря, не висаджуючись на берег.

Нам вдалось це місце побачити вже з моря, оскільки ми брали екскурсію до о. Святого Миколая (місцева назва Гаваї) і вона включала поїздку катером до о. Свєті Стефан.

о. Свєті Стефан. Цю частину острова можна побачити тільки з боку моря, здійснивши морську прогулянку

Але нам хотілось це місце побачити ще із суші, оскільки це можливо, та відпочити на пляжах, які знаходяться поруч, говорять, – вони неймовірні.

Підправились до о. Свєті Стефан ми туди самостійно, з автосанції  м. Будви. Вранці придбали квиток, на найближчий автобус, який ішовов до м. Бар,  у напряику Свєті Стефана.

Ядранське шосе. Дорога з Будви до с. Свєті Стефан

Чекати довго не довелось, ми одразу відправились до потрібного нам місця. Водій нам підказав зупинку – с. Свєті Стефан, де нам потрібно було вийти.

Невеличке затишне селище Свєті Стефан – це одна з маленьких перлин Чорногорії, яка заховалася серед скель та моря. Селище Свєті Стефан розмістилось посередині Будванської рів’єри і складається з двох частин, які з’єднує між собою вузьким штучним перешийком і намитого шарами гравію.

Будванська рів’єра – це частина узбережжя Адріатичного моря, яка простягнулась на 35 км і є найбільш популярною курортною  зоною Чорногорії. До складу Будванської рів’єри входять такі курорти: Будва, Бечичі, Рафаїловичі, Пржно, Мілочер, Свєті Стефан, Петровац, Буляриця.

Свєті Стефан славиться своїми чудовими чистими пляжами та морем, сприятливою атмосферою, яка сприяє спокійному та затишному сімейному відпочинку.  Тут можна поселитись в міні-готелі, приватній віллі, зняти апартаменти для відпочинку. В селищі добре збереглась середньовічна архітектура: маленькі площі, вузенькі вулички, церкви, будиночки, які зберегли свою самобутність. Тує магазини, кафе, ресторани, дитячі зони відпочинку, а також чудові оглядові майданчики, звідки відкриваються неймовірні краєвиди на  море, околиці та о. Свєті Стефан.

Відпочинок в с. Свєті  Стефан буде дорожчим, ніж в середньому у Чорногорії, проте дешевшим, ніж в готелі на острові.

Вид з оглядового майданчика Ядранського шосе - верхньої частини с. Свєті Стефан на острів

І ми вирушаємо саме туди.

Спускаємось до моря та острова Свєті стефан

Оскільки зупинка автобуса знаходиться вгорі, то до моря та пляжу треба спускатись униз. Там є вказівник і сходами ми йдемо туди.

На будівлі є вказівник

Оскільки ми знаходимось досить високо, то і спускатись доведеться достатньо. Але сходи проходять такими колоритними місцями –  і вранці, поки ще немає спеки, це не завдає ніяких проблем.

Вузенькими вуличками та сходами спускаємось вниз

Ці проходи та спуски – це такі вузенькі вулички. Проходимо повз готелі, якісь апартаменти, помешкання, де проживають місцеві жителі.

Місцями зустрічаються дуже колоритні дворики

Верхній ярус подолали, спустились до дороги. Далі переходимо через дорогу і продовжуємо свій спуск.

Спуск до моря та острова йде каскадами, які відокремлюються асфальтованою дорогою.

А тут уже перед нами відкривається вид на о.Свєті Стефан, але до нього ще треба йти.

На деяких ділянках можна побачити вдалині і сам острів

Подолали другий ярус і знову дорога.

Перехід між "каскадами"

Знаходимо наступний спуск.

Тут починаються оливкові насадження

Тут уже на зміну будівлям, зявляються зелені насадження. Дуже багато оливкових дерев.

Переходимо ще одну дорогу по пішохідному переходу.

Знову "каскадний" перехід

Ще трохи і ми вже бачимо пляж та море.

Видно вже пляж, до якого треба пройти через оливковий сад

І ось перед нами відкрився той самий загадковий острів.

Сонце тільки починає сходити, тому пляжі ще безлюдні

Ми сьогодні приїхали сюди не тільки побачити острів Свєті Стефан, а й відпочити на трьох пляжах, які знаходяться поруч з ним:

• пляж Короля,
  • пляж Королеви,
  • курортний пляж.

А також хочемо прогулятись курортним парком, звідки відкриваються чудові пейзажі Адріатики.

Острів Свєті Стефан є одним з найдорожчих курортів Чорногорії, де відпочивають світові зірки та знаменитості. Острів – це своєрідний готель-курорт.

Відкриваються дуже гарні ранкові краєвиди

Свою історію острів починає з 1442 року, де вперше він згадується. Жителі місцевої громади Паштровичі стали на шляху османів, які поверталися з вдалого набігу на Котор. Після одержаної над османами перемоги і захопленого награбованого ними багатств, було вирішено побудувати на острові церкву і фортецю на честь Стефана Першомученика. Ця святиня мала захищати поселення від нападу піратів з боку моря.

Ще один невеликий оглядовий майданчик

Селище Свєті Стефан, яке спочатку було рибацьким поселенням, стало важливим торговим центром та транспортним вузлом Венеціанської республіки. Проте справжнього розквіту острів  досяг у першій половині ХІХ ст. В селищі тоді нараховувалось 100 будинків, 3 церкви та 400 жителів.

Тривалий час Свєті Стефан був  маленьким рибацьким поселенням. Через 100 років із-за економічної кризи, острів почав занепадати. У 50-ті роки було вирішено переселити жителів з острова і звільнити його від постійного проживання. В 1955 році останні 20 жителів були переселені на материкову частину. Вже в 1957 році острів перетворився в єдине місто-готель, ексклюзивний розкішний готельний комплекс, подібних якому в Середземноморї немає.

Казковий острів Чорногорії - о. Свєті Стефан

І сьогодні ми пройшлися зеленими алеями паркової зони до острова.

Паркова зона

Можна прогулятись алеями парку

Готельний комплекс складається з 80 одноповерхових будинків. Всередині вони перебудовані на розкішні апартаменти з дорогими меблями та усіма зручностями. Проте зовні вони залишились такими, якими були 100 років тому, побудовані у середземноморському стилі. Там збереглася унікальна архітектура, вузенькі вулички з підйомами та спусками, мальовничі пейзажі. І саме це надає острову якоїсь особливої атмосфери старовини, особливо дахи помаранчевого кольору. Ще на острові дуже багато різноманітних середземноморських рослин. Площа острова 12,4 м2

Вид на острів відкривається з різних ракурсів

Острів Свєті Стефан закритий для відвідування, крім гостей, які відпочивають в апартаментах готелю. Але на острові є ресторан і потрапити туди можна, якщо замовити там столик. Але і коштувати це буде не дешево. А ще 28 серпня під час святкування Успіння Пресвятої Богородиці у церкві Успіння Богоматері проходить служба і острів  відкритий для усіх відвідувачів абсолютно безкоштовно. Найвища ціна за номер однієї ночі проживання буде коштувати понад 6 000 євро. На суші поруч з Мілочер, знаходиться вілла «21» - найдорожча вілла Адріатичного узбережжя, вартість проживання визначається аукціоном.

о. Свєті Стефан. Раніше тут була охорона, стояв шлагбаум і вхід був заборонений. Зараз можна пройти по містку і навіть підійти до самих стін фортеці

У 2007 році острів був частково занедбаний та втратив статус розкішного готелю. Причиною стала «Югославська криза». Керівництво Чорногорії не знайшло коштів для його відновлення і тоді острів було здано в аренду на 30 років міжнародній туристичній компанії «Aman Resorts». У 2009 році готель був відреставрований і знову відкритий для гостей. З 2014 року там почали проводитись екскурсії.

На острові є три стародавні церкви: церква Святого Стефана, яка знаходиться на найвищій точці острова, церква Олександра Невського та церква Успіння Богоматері.

На острові відпочивало багато зірок та знаменитостей. Особливо він був популярним в роки Югославії, але і пізніше там теж відпочивало багато відомих людей. Серед знаменитостей там відпочивали: Елізабет Тейлор, Софі Лорен, Кірк Дуглас, Бобі Фішер, Андреа Бочеллі, Клаудія Шиффер, Сильвестр Сталлоне, Юоій Гагарін, Майя Плісецька та багато інших.

Біля острова Свєті Стефан є дві затишні бухти, там знаходяться пляж Короля та пляж Королеви. До 2021 року ці пляжі були платними. Вхід на пляж Короля коштував 100 євро, а на пляж Королеви – 120 євро. Цього року щось відбулося з арендою готельного комплексу на острові, говорять, що компанія «Aman Resorts» взагалі йде з Чорногорії. Таким чином близько 1 000 людей втратять роботу. Тому сам готель зачинений, а всі пляжі, що знаходяться поруч, стали безкоштовними. Нам пощастило, тому ми неодмінно скористались нагодою – відвідати королівські пляжі безкоштовно.

Ліворуч від острівного перешийку знаходиться безкоштовний пляж, праворуч - платний пляж, але ті, хто відпочиває в готелі на острові, могли користуватись ним безкоштовно, далі йде пляж Корполя, а в наступній бухті - пляж Королеви, теж були платні. Цього року всі пляжі безкоштовні.

Ми приїхали вранці, тому змогли побачити острів в усій його красі. Пізніше тут буде дуже багатолюдно.

Спочатку ми вирішили відвідати пляж Королеви. Від острова Свєті Стефан ми пройшли через затишний зелений парк.

Затишний зелений парк простягнувся вздовж усього узбережжя

Звідси відкриваються неймовірні краєвиди на гори.

У парку багато екзотичних середземноморських рослин, а ще тут гарний вид на гори

У парку дуже багато середземноморських рослин, які вражають своєю красою та ароматом.

Вдень у парку спекотно, а от вранці та ввечері можна гарно паровести час

Незрозумілі плоди на пальмі, мабуть, фініки, але ще зелені.

Любителям екзотики парк дуже сподобається

Біля пляжів, до речі по всій Чорногорії, є інформаційні стенди з необхідною інформацією та номерами телефонів необхідних служб.

Інформаційні стенди розміщені по всіх пляжах Будванської рів'єри

А ми йдемо до с. Мілочер, де розміщений пляж Королеви.

Парк починається в с. Свєті Стефан і поступово переходить в с. Мілочер, які розташовані дуже близько одне від одного

Парк доглянутий, є дитячі майданчики.

У парку є дитячі майданчики

А далі ми підходимо до скелі, де облаштованими камяними сходами піднімаємось угору територією парку.

А далі кам'яні сходи ведуть до найкрасивішої території парку, як на мій погляд, що проходить через скелю, звідки відкриваються неймовірні краєвиди

Піднімаючись сходами на скелю, здається, що потрапляєш у якесь Середньовіччя і зараз перед тобою відкриється брама могутньої фортеці.

Саме ця частина території парку нас повертає в Середньовіччя

Позаду залишився о. Свєті Стефан, який з цього місця дуже добре проглядається в усій його красі.

Відкривається вид на о. Свєті Стефан вже з іншого ракурсу

А ми тим часом потрапляємо до чудового парку, де серед скель ростуть різноманітні дерева, які наповнюють легені неперевершеним свіжим ароматом.

Кам'яна стежка парковою зоною через скелю до пляжу Короля

Повз скелю прокладена доріжка, яка відгороджена металевим парканом від прірви над морем, а з іншого боку нависає і сама скеля. Враження неймовірні, краса просто зачаровує. Мені навіть здалося, що десь тут зявиться вхід у печеру, але цього не сталося, проте свіжу прохолоду добре відчули.

Праворуч над стежкою нависає скеля, ліворуч знаходиться море

За парком постійно доглядають. Тут є лавочки, де можна сісти і насолоджуватись навколишньою красою, стоять урни для сміття.

У спеку тут буде дуже прохолодно, адже тут ростуть багаторічні дерева

На скелі можна знайти безліч чудових локацій для фотосесій.

Цікава локація для фото з видом на пляж Короля та колишню королівську резиденцію

А вода тут неймовірного блакитного кольору, чиста, прозора.

Із скелі відкривається величезна прірва до моря, тому треба бути особливо обережним. Проте колір води вас не зупинитиь, щоб подивитись на цю красу

І тут вже відкривається вид на бухту, де знаходиться колишня літня резиденція королівської сімї та пляж Короля.

Ось цей нейвірної краси пляж Короля та колишня королівська резиденція

Мілочер протягом довгих років був улюбленим місцем відпочинку для королівської сім’ї. Курорт Мілочер був заснований у 1934 році поруч з резиденцією королівської сім’ї Сербів. Камяні будівлі в Мілочері колись були замком, де відпочивала королівська родина Карагеоргієвичів. Влітку тут також часто проводив свій час король Нікола зі своєю сімєю.

Кожен крок  ви зупиняєтесь, щоб насролодитись видами та вдихнути аромат хвої

А ми тим часом спускаємось до низу, не перестаючи вдихати запашні аромати середземноморської рослинності.

Спускаємось зі скелі вже вниз

І ось ми вже опиняємось на рівнинній території парку і перед нами відкривається пляж Короля.

І ось підходимо до пляжу Короля

Парк, який є ботанічним садом, знахожиться поруч з с. Пржно з одного боку і с. Свєті Стефан – з іншого. Займає парк площу бдизько 18 га.

Дуже доречно буде не тільки відпочити на королівських пляжах, а й прогулятись парковою територією, що є одночасно й ботанічним садом

Парк упорядкований у французькому класичному стилі – буяння тропічної рослинності, оздоблене камяними арками з вишуканими бордюрами.

І тут Середньовіччя нас не полишає

Тут, окрім різноманітних середземноморських хвойних порід, можна побачити рідкісні екзотичні рослини: кактуси,тропічні мімози та інші, які були привезені з Америки, Азії, Африки.

Дуже приємні і затишні алеї з високими багатовіковими деревами

Крім того тут можна побачити такі рослини як ліванський кедр, японська мушмула, магнолія, агава, які ростуть тут у звичних природних умовах.

Трапляються й унікальні екземпляри дерев

Набережну прикращають чудоаі оливи та кипариси. Це досить тихе, спкійне і затишне місце для відпочинку. Людей тут небагато, гарна природа, приваблива прохолода, запах хвої, чудові краєвиди.

Бухта з королівським пляжем

З тих пір, як тут відпочивала королівська сімя,  за Мілочером закріпилась репутація елітного курорту. Після відміни самодержавства резиденція належала лідеру Югославії Йосипу Брозо Тіто, а пізніше тут любили бувати й інші керівники Югославії. Після отримання незалежності тут стали відпочивати представники вищих ешелонів влади Чорногорії.

Колишня літня королівська резиденція

Зараз тут тихо і спокійно. Будівля зачинена, всередину не зайдеш. Проте прогулятись довкола можна без перешкод. Жодної людини ми тут не побачили, навіть охорони.

Останнім часом там був розміщений елітний готель, зараз він не працює.

Але за територією стежать, рослини та й сама будівля виглядають доглянутими.

Цікаво було б оглянути резиденцію всередині, не тільки зовні, але там все зачинено

Поруч з колишньою королівською резиденцією знаходиться пляж Короля.

Пляж Короля

Довжина бухти Мілочер сягає 400 м. Майже 280 м займає пляжна смуга з відмінним піщано-гальковим покриттям. Галька тут середнього розміру, десь дрібніша, десь крупніша. Вода у морі неймовірно чиста та прозора і має особливий блакитний відтінок.

Пляж Короля покритий галькою різного розміру

Пляж відгороджений від парку невеликою декоративною огорожею, вище йде паркова зона.

Як я вже писала вище, то цей пляж до 2021 року був платним, вхід коштував 100 євро. В цю вартість входив комплект з двох шезлонгів з парасолькою, які стояли на достатній відстані один від одного і їх було небагато. Проте і бажаючих теж було не густо, адже не кожен може собі дозволити. Також був душ з прісною водою, кабінки для переодягання. Було встановлено чергування медичних та рятувальних служб. В парку, трохи вище від пляжної зони, було декілька кафе та ресторанів.

Пляж короля з видом на колишню королівську резиденцію

Зараз нічого цього не має – шезлонгів, парасольок, душу з прісною водою, кабінок для переодягання. Вхід вільний для всіх бажаючих.  Сюди можна прийти зі своїм покривалом, парасолькою, обрати будь-яке місце на пляжі і спокійно відпочивати, купатись, засмагати та насолоджуватись красою, адже море і чудові краєвиди навколо, вони нікуди не зникли, все це так і залишилось.

Вода в морі чиста і прозора

Вода дійсно кришталево чиста, можна зайнятись снорклінгом. Звичайно, тут немає коралів та такого різноманіття органічного світу як  у Червоному морі, проте завдяки чистій та прозорій воді можна також багато чого побачити.   Можна побачити морських їжаків, яких тут багато і ховаються вони на дні під великим камінням, можна зустріти морських зірок, маленькі рибки плавають, а також роздивитись камінчики на морському дні.

Підводний світ Адріатики, не такий багатий як в Червоному морі, але тут можна побачити морських зірок на дні, а під великою галькою - морських їжаків.

Бухта оточена мальовничими білими скелями з обох боків, які є гарними локаціями для фотосесій. Складається враження, що ти знаходишся на якомусь ізольованому острові.

Невеликі бухти оточні мальовничими скелями та екзотичними рослинами

В ще у скелі, шо знаходиться праворуч, що ближче до  с. Пржно, там є прохід – наскрізний грот.

На пляжі Короля  у скелі є наскрізний грот, через який можна пройти до невеличкого причалу

Звідси також відкривається  чудовий вид на о. Свєті Стефан.

Ще одне цікаве місце і вид на о. Свєті Стефан

Ми також вирішили пройти через грот у печері. Він невеликий, дно покрите галькою.

Наскрізний грот

І ось ми вийшли.

Звідси добре видно пляж Короля, парк та колишню літню резиденцію королівської родини.  Над пляжем нависають гори, які створюють неймовірну картину.

Мальовничий ландшафт огортає гірський ланцюг Дурмітор, який включає в себе 27 вершин, найвища з яких  -  2 522  м (г. Боботів Кук).  А також серед цих вершин розкидано 18 льодовикових озер. Взимку Дурмітор перетворюється на гірськолижний курорт, і тут можна побачити справжні «чорногорські Альпи», а влітку там безліч пішохідних маршрутів.

Вихід з гроту до причалу і вид на пляж короля та колишню королівську резиденцію

А грот цей привів до спеціально облаштованого майданчика – це невеликий причал, де можуть зупинятись не тільки човни, але й невеликі яхти. Саме з цього місця колись король Олександр вирушив на кораблі в Марсель, де потім був смертельно поранений під час нападу.

А також з цього місця всі бажаючі можуть стрибати у море, а глибина тут достатня. Дуже популярне місце серед підлітків.

Причал біля гроту і він же є місцем розваг для підлітків, хоча глибина там не маленька

Ще один вид звідси на о. Свєті Стефан, яхти та море.

А так виглядає о. Свєті Стефан з причалу

Пройшовши через парк далі, можна потрапити у невеличку та затишну бухту, саме там і знаходиться пляж Королеви.

Саме в цій бухті, любила відпочивати королева Марія, дружина короля Олександра, яку ще називали Марія Македонська. Вона тут відпочивала  зі своєю свитою, а от король Олександр зі своєю свитою відпочивав у бухті, що знаходиться поруч, і пляж відповідно називається пляж Короля.

Вхід на цей пляж був платним і коштував 120 євро, в цьому році вхід на цей пляж вільний. Зараз тут немає ні шезлонгів, ні парасольок, ні душевих кабінок, ні кабінок для переодягання. Можна спокійно брати рушник, свою ковдру і вдосталь відпочивати.

Дерева ростуть прямо серед скель

Хто бажає заховатись від сонця, може спокійно розміститись прямо у парковій зоні –  це не заборонено.

Для бажаючих відпочити в тіні дерев є паркова зона

А ми знову піднімаємось на скелю з чудовим парком, ще раз глянули на Королівські пляжі, де ми щойно відпочивали.

Унизу під склею вода небесного кольору.

Під скелями вода в морі казкового кольору

А ми знову потрапили до с. Свєті Стефан, підходимо до пляжу, що знаходиться праворуч від перешийку, що веде до о. Свєті Стефан.

Так само як і пляжі Короля та  Королеви, цей пляж до 2021 року був платним, вхід коштував 100 євро.  У вартість також входив комплект з двох шезлонгів і парасольки, душу з прісною водою, кабінок для переодягання. Гості готелю «Aman Sveti Stefan» могли користуватися пляжем безкоштовно.

Зараз вхід туди вільний, можуть прийти всі бажаючі. Взяти з собою покривало, парасольку і розміститись у  будь-якому зручному місці. Шезлонгів та парасольок тут немає, навіть платних. Пляж тут з дуже дрібної гальки,  рожевого кольору.

Вхід на цей пляж ще минулого року був платним, безкоштовно могли користуватись ним ті, хто відпочивали в готелі на острові

Вода в морі тут також чиста, прозора, освіжаюча. Купаючись, отримуєш справжню насолоду від усього, що тебе оточує. Праворуч від пляжу знаходяться білі скелі, верхівки яких поринають у зелені розкішної рослинності.

З бухт відкриваються дивовижні краєвиди

Ліворуч знаходиться о. Свєті Стефан.

Вода дуже чиста та освіжаюча

Крім цього у морі можна побачити багато розкішних яхт.

Тут пропливає багато яхт, туристичних корабликів та катерів

З іншого боку чудовий парк та гірський ланцюг Дурмітор.

Тут же можна побачити і довгий гірський ланцюг Дурмітор, що на півночі Чорногорії

Заради цієї краси це місце неодмінно треба відвідати.

А ми вирішили підійти доріжкою до самого о. Свєті Стефан. Раніше вхід біля початку самого перешийку був перегороджений, стояла охорона і нікого, крім гостей готелю на острів не пускали. Сьогодні ж туди можна підійти, але потрапити на саму територію острова не можна. Готель зачинений, проте охорона тут є.

Підійшовши ближче, ми бачимо могутні стіни фортеці.

Острів добре укріплений, огороджений могутніми мурами

Виглядає, дійсно вражаюче, жаль, що не можна здійснити екскурсію по острову. До цього часу з 2014 року проводились екскурсії по острову. Коштувала вона 20 євро з людини і записуватись треба було заздалегідь, адже проводилось лише 2 екскурсії в день і кількість туристів була обмежена.

При підході до стін фортеці ми бачимо Середньовічний кран, скоріш за все, він називався фонтан. Щось нагадує «Фонтан сліз»  в Бахчисарайському палаці (Крим).

Середньовічний кран, скоріш за все у Середні віки він слугував фонтаном

Далі, повернувши ліворуч, можна пройти під фортечними мурами по великій просторій терасі.

Відкрита тераса перед входом до острова-готелю

Перед нами починаються невисокі сходи, що ведуть до входу до острова-готелю.

А вхід як у казці: мереживні металеві ворота, стіни обплетені диким виноградом, ліхтарі над входом...

Саме через ці металеві мереживні ворота заходили гості готелю до своїх апартаментів. Зараз вони зачинені, всередині є охорона. Далі пройти вже не можна.

А далі вхід зачинено, а жаль...

А ось так виглядають пляжі із самого острова. Ліворуч пляж , яким користувались гості готелю, або ті, хто міг викласти 100 євро, а праворуч – пляж безкоштовний для всіх.

Вид від входу на територію острова на пляжі, що знаходяться поруч

Біля узбережжя багато човнів, невеликих яхт.

А ми йдемо далі. Відвідали королівські пляжі, від яких були просто у захваті, а тепер йдемо на пляж, де вхід завжди був вільний для всіх.

У Чорногорії, згідно закону, 50% пляжу є муніципальним, тобто безкоштовним і не зайнятим платними шезлонгами та парасольками. Тобто прийшовши на пляж, можна побачити, що половина його зайнята шезлонгами та парасольками, за які можна заплатити і відпочивати з комфортом, а половина – пуста, туди можна прийти зі своїм покривалом, парасолькою і відпочивати  з не меншим комфортом, але за це не потрібно платити.

Так і на безкоштовному пляжі біля о. Свєті Стефан.

Вода тут така ж чиста і блакитно-прозора. Відкриваються чудові краєвиди на с. Свєті Стефан та гори неймовірної краси, що нависають над ним.

Дуже гарна картинка відкривається: і море, і гори

Пляж тут з дрібної гальки, вхід у море пологий і дно також галькове. Дуже приємно відпочивати.

Туристів на невеликих човниках привозять з інших курортів Будванської рів'єри відпочити біля о. Cвєті Cтефан

Сюди на невеликих човнах привозять туристів з інших курортів Будванської рівєри. Люди тут відпочивають кілька годин, біля о. Свєті Стефан, а потім їх знову відвозять на місце.

Тут можна знайти для себе різноманітні розваги.

Тут є різні розваги

А купання та відпочинок під стінами справжньої фортеці – це щось неймовірне. Одразу переносе вас у Середньовіччя і ви поринете у ті далекі часи.

Ось так ми провели час на чудових пляжах в околицях о. Свєті Стефан. Настав час повертатись до Будви.

Ще раз глянули на цей чудовий острів, що є візиткою всієї Чорногорії. Так, це просто чудо. Якщо я ще колись опинюсь в цих місцях, я неодмінно відвідаю це чарівне місце серед зеленого оазису неперевершеної природи.

Вид на о. Свєті Стефан з Ядранського шосе

Що ще можна побачити в Будванській рівєрі?

• Фортеця Могрен, де можна побачити покинуті руїни австрійської фортеці, а також насолодитись неймовірними краєвидами довкола, адже фортеця знаходиться на мисі. Дорога йде по Ядранському шосе від Будви у напрямку до Тівата. Перед тунелем (1 км від Будви), треба повернути ліворуч, там є вказівник. Пішки можна дійти від центру Будви за 30 хв або можна доїхати на авто.
  • Відвідати ресторан «Віста Відіковац», що знаходиться на Ядранському шосе по дорозі до фортеці Могрен. Там відкривається захоплююча панорама міста, а звідси можна прогулятись до мису (Будва).
  • Фортеця Космач, де можна насолодитись панорамними видами міста з висоти пташиного польоту. Автобусом виїхати з автовокзалу Будви у напрямку Будва – Цетінье і вийти біля с. Брайїчі (попросити водія), а там праворуч буде малопримітний поворот на другорядну дорогу. Потрапити сюди можна також автомобілем або  канатною дорогою.
  • Аквапарк в Будві – найбільший аквапарк Адріатики, що розмістився на пагорбі Толпіш. Дістатись туди в сезон дуже просто, адже з центру Будви щодня через кожну годину курсують автобуси. Починаючи з 10.00  і до 18.00. Вартість проїзду 1 євро.
  • На шляху Будва – Цетіньє, є багато оглядових майданчиків, де можна зупинитись і поринути у неймовірний світ Чорногорії.
  • Здійснити прогулянку вздовж Будванської рів’єри: Будва – Бечичі – Рафаїловичі – Каменево – Пржно – Свєті Стефан.
  • Стара олива і старий млин для виробництва олії, печера (Бечичі). Цікаве місце з історичної точки зору.
  • Чоловічий монастир Прасквиця, який розміщений на г. Челобрдо над с.Мілочер недалеко від с. Пржно. Від монастиря можна піднятись стежкою монаха Єгора Строганова і на на г. Челобрдо знайти  лавочку з панорамним видом на о. Свєті Стефан.
  • Жіночий монастир Рустово розташований на схилі Паштровської гори, на висоті 370 м. Дорога по Ядранському шосе до поворота, там стоїть монастир Прасквиця. Від нього до монастиря Русово йти 1,5 години, перепад висот – 330 м . Від с. Свєті Стефан 3 км.
  • Церква Святого Сави та панорамній майданчик. Дорога по Ядранському шосе від с. Свєті Стефан десь 1,5 км до повороту, а потім ще 3,5 км. Займає шлях десь 1.5 – 2 години, назад швидше. Можна доїхати прямо на авто, біля церкви є парковка.
  • Зіп-лайн над Будвой. Атракціон працює з 2020 року і коштує 30 євро.

-        А ви відвідували о. Свєті Стефан?

-        Які ще місця Будванської рівєри вам вдалось побачити?

-        Які ваші враження?