субота, 20 березня 2021 р.

Подорож карпатським краєм

Карпати – це одне з наймальовничіших куточків України. Як багато постає перед нами, коли ми говоримо слово Карпати. Це лісисті гори, це незвичні ландшафти, це заповідні території, це свіже повітря, це мінеральні води, це гірські річки та озера, це оздоровчі процедури,  це лікарські трави, це лісові гриби, це реліктові рослини і тварини, це традиції і культура, це добрі і гостинні люди, це незабутні враження, це бажання повернутися сюди знову і знову.

Дуже люблю Західну Україну. Дуже часто їздимо сюди відпочивати та лікуватись.

Цього разу ми приїхали на відпочинок, а заразом і підтримати здоровя. Зупинилися ми в курортному містечку Трускавець.  Трускавець – бальнеологічний курорт.

Наш відпочинок та оздоровлення  розраховані на 10 днів. Часу не багато, але як завжди ми повинні встигнути багато дізнатись і багато побачити.  Кожного разу ми обираємо нові подорожі, нові екскурсії, які ми ще не відвідували. Тому тільки-но ми приїхали, облаштувалися з житлом і зразу ж  вирішили обрати собі екскурсії. Зупинилися ми на трьох:

• Екскурсія «Карпатська долина».
  • Екскурсія «Синевир –морське око Карпат».
  • Оглядова екскурсія по Львову та Личаківський цвинтар

Вибір екскурсій

Чому зупинилися саме на екскурсії «Карпатська долина»? Так як я відпочивала з донькою, а  вона по гороскопу риба, вона не може жити без води. Тому частіше ми їздимо відпочивати, звичайно, на море.  Але життя вимагає  різноманіття. Тому ми останнім часом обираємо контрастний відпочинок: якщо минулого  разу було море, то, можливо, цього разу  треба обрати гори і ліс.  Ми так і зробили. Екскурсія «Карпатська долина» включала відпочинок на річці Стрий.

Екскурсії ми придбали у вуличному турагенстві. Більшість з них і продається на вулиці, недалеко від нижнього та верхнього бювету, там де буває найбільша кількість людей. Ви їх помітите зразу, вони знаходяться в палатках.  Можливо, продаються і при санаторіях, я цього не знаю, але якщо вони там є, то ціни, мабуть, будуть однакові, а можливо й дорожче.  У вуличних турагенствах екскурсії майже всі однакові і ціни також. Але звичайно, ви спочатку пройдіть і поцікавтеся, можливо різниця і буде, але незначна, як в цінах, так і в екскурсіях. Може бути також різниця в транспорті. Може бути великий автобус, а може бути мікроавтобус. Ви обираєте залежно від того, як далеко вам їхати. Якщо великим автобусом їхати далеко, то буде комфортніше, ніж мікроавтобусом, якщо недалеко, то і мікроавтобусом  нормально.  Водночас, якщо великий автобус, то і група буде великою, якщо мікроавтобус ,то, звісно, і група буде меншою. Ви обираєте те, що вам більше подобається. У різних турагенств  на одну й ту ж екскурсію транспорт їде різний. Ми їздили різним транспортом і з різною кількістю людей, нам переважно все подобалось. Дуже багато залежить і від екскурсовода, але в турагенстві, звичайно, вам не скажуть про це. Ми за весь час подорожей потрапляли в різні ситуації з екскурсоводами, навіть  досить такі кумедні та курйозні, як ото говорять «і сміх, і гріх». Екскурсія відбудеться за будь-якої погоди. Якщо на вулиці буде йти дощ, вас все одно повезуть, екскурсію не відмінять і не перенесуть, і гроші вам не повернуть.

Екскурсії купувати  у вуличних агентствах безпечно, ми купували вже багато років.  Майже всі вони працюють уже дуже давно. Можете звичайно поцікавитись.

Багато залежить і від групи, в якій ви опинитесь. Якщо група буде організованою, дружньою, позитивною, то і екскурсія буде набагато цікавішою і запам’ятається надовго.

Другу екскурсію ми обрали в Закарпаття – «Синевир – морське око Карпат». Вже давно хотіла потрапити до цього природного об’єкту, який занесений до «7 природних  чудес України». Хотілось на власні очі побачити це карпатське диво і насолодитися його красою. Адже це найбільше за площею і найглибше з високогірних озер Карпат та є однією з візитних карточок цього гірського карпатського  краю.

Щоб наш відпочинок урізноманітнити, наступну нашу екскурсію ми вирішили здійснити до одного з найкрасивіших міст України – Львова. Адже місто Львів – це музей під відкритим небом. Це місто багате на різні історичні, архітектурні, культурні пам’ятки та  музеї. Ми неодноразово відвідували це місто, але це був самостійний огляд, а дуже хотілось почути цікаві розповіді від гіда, які пов’язані з історією міста та його пам’ятками. А ще дуже хотілось відвідати музей-заповідник «Личаківський цвинтар».  Тому ми обрали екскурсію, яка включала відвідування цього місця.

Туристичні агентства  розраховують час екскурсій, підлаштовуючись під час роботи бюветів м. Трускавець.

Бювети у м. Трускавкць працюють:

• З 7.00 до 10.00
  • З 12.00 до 15.00
  • З 17.00 до 20.00

Тому більшість екскурсій починаються з 10.00 або 14.00 години і закінчуються о 14.00 або 19.00. Щоб туристи могли ще встигнути здійснити прийом води.

Екскурсія «Карпатська долина»

Екскурсія «Карпатська долина» коротка, розрахована всього на півдня. Вона може буди здійснена або у першій половині дня, або у другій. На такі екскурсії дуже зручно відправлятись тим, хто приїхав  до Трускавця на лікування і не бажає пропускати процедури, які, зазвичай, призначають у першій половині дня або не хоче пропускати прийом води. Якщо ви вирушаєте вранці, то води встигаєте попити, а в обід уже повернетесь з екскурсії і також встигнете її прийняти.  Якщо ж вирушаєте о 14.00, то також встигаєте попити, а ввечері до закриття бювету, ви також встигнете повернутись з екскурсії. А ще встигаєте прийняти ранкові процедури. Коротка екскурсія і по ціні дешевша, адже це не далеко.

Екскурсія «Карпатська долина» включала:

• виїзд з Трускавця о 14.00 годині.
  • відвідування Східної частини Карпат – Східних Бескидів.

З географічної точки зору Українські Карпати є центральною частиною Східних Карпат. Це відносно невисока частина Карпат. Карпати – це лісисті гори, переважає смерека і бук,  також великі площі займають дуб, граб і ялиця.  Відкривається  чудова панорама: гори, ліс, річка. В самі гори ми не потрапляємо, але насолодитись їхньою красою можемо.

Карпатська долина

Східні Бескиди та річка Стрий

• купання та відпочинок на березі річки Стрий.

Стрий – це одна з  річок Карпат. Вона має гірський характер, оскільки бере початок в Карпатах, але в Прикарпатті, де ми знаходимось, вона більш рівнинна. Це одна з приток Дністра. Загальна її довжина 232 км. Весною бувають повені, а влітку та восени – паводки. Саме в такий день ми і потрапили до неї, вночі пройшов дощ і стався паводок.

Купання в гірській р. Стрий

• вечеря у приватній садибі.

Після насолоди та споглядання карпатських гір та навколишніх околиць, а також купання та плавання у гірській прохолодній  річці Стрий, нас чекала вечеря. Вечеря включала в себе страви карпатської національної кухні, яку нам пропонували господарі приватної садиби, де ми зупинились.  Страви різноманітні, вибір великий, кухня виявилась смачною.

У приватній садибі. Зараз буде вечеря

• заїзд у Східницю – бальнеологічний (лікувальний) курорт.

Коротке знайомство з курортом.  Відвідування джерел мінеральних вод. Нам довелось спробувати  воду із джерела №1 – слабомінералізована вода з підвищеним вмістом органічних сполук з вираженим жовчогінним впливом, а також навпроти – джерело з мінеральною водою, яка містить залізо, її призначають тим, хто страждає на анемію. Звичайно, лікуватись водою, треба лише за призначенням лікаря, але спробувати, щоб мати уяву про неї, один раз можна.

Східниця

• Повернення до Трускавця о 19.00 годині.

Екскурсія «Синевир – морське око Карпат»

Екскурсія «Синевир – морське око Карпат» на відміну від попередньої – довга. Розрахована на цілий день. Ті, хто не пов’язані з лікувальними процедурами та прийомом води, можуть поїхати в будній день, а ті, хто знаходяться на лікуванні, можна обрати неділю, так як в санаторіях у вихідний день (неділю), лікувальні процедури не проводяться. Екскурсія довга, але вона того варта. Звичайно, по ціні вона буде дорожча, адже їхати далеко. Треба із Львівської області перетнути гірські перевали та потрапити у Закарпаття. Дорога займає 6 годин в один бік і так само назад, але труднощів і дискомфорту ви не відчуєте, адже буде багато зупинок з цікавими локаціями для фотосесій.

Екскурсія «Синевир – морське око Карпат» включала:

• Виїзд з Трускавця о 10.00 годині.
  • Перша зупинка – заправка. Можна попити кави, або сфотографуватись, адже там відкривається неймовірний краєвид на Карпати.

Карпатські краєвиди

• Друга зупинка – Воловецький перевал. Адже ми вже їдемо Карпатами, проїжджаємо гірські перевали і насолоджуємось  красотами за вікном.

Воловецький перевал знаходиться на межі двох областей - Львівської та Закарпатської.  Проходить через Вододільний гірський хребет. Це один з найбільших перевалів Карпат. Його максимальна висота сягає 1014 м.

Тут є глядовий майданчик, звідки відкриваться неперевершена панорама Карпат.

Неймовірна краса мальовничих Карпат

• Наступна зупинка – «вимушена», адже сталася поломка автобуса. Проте тут, за короткий час, ми змогли побачити стару деревяну церкву Карпатського регіону, поруч нову і сучасну церкву, а також невеличку, проте бурхливу річку, через яку перекинутий деревяний місток на металевих тросах.

Стара дерев'яна церква Закараття

• Наступний наш пункт – канатно-крісельна дорога.

Ми проїхали Межигіря.  Канатно-крісельна дорога пролягає до гори Маковиця, яка має висоту 750 м.  Тут проходять траси для професіоналів та середнього рівня складності. Крісло розраховане на трьох осіб.

При підйомі відкриваються  фантастичні ландшафти. З гори ви побачите види, які захоплюють подих, аж не віриться, що такі красоти в нашій країні. Лісисті Карпати ввібрали в себе всі відтінки зеленого, простежується безліч вершин: від низьких до високих, а внизу довгою «гадюкою» вється річка Ріка.

Вид з г. Маковиця на Карпати та р. Ріка

• Обід в колибі біля підніжжя г. Маковиця.

При спуску канато-крісельною дорогою на нас чекав обід в карпатській колибі. Колиба нагадувала їдальню, де можна було страви побачити на власні очі і ті, що сподобались вам тут же подадуть. Страви, звичайно, карпатської кухні, було дуже смачно.

Карпатська колиба біля підніжжя г. Маковиця та підйому канатно-крісельною дорогою

• Наступна зупинка – річка Теребля та водоспад Дівоча коса.

Річка Теребля – це гірсько-рівнинна річка.  Довжина сягає 91 км і є правою притокою Тиси. Ця річка відома тим, що саме на ній побудоване єдине в Закарпатті водосховище, що стало одним з улюблених місць для відпочинку. А також в долині річок Теребля і Ріка побудовано ГЕС – єдину в Закарпатті.

Річка Теребля та водоспад Дівоча коса

• Зупинка озеро Синевир, яке ще називають морським оком Карпат.

Коли подивитися на озеро з висоти пташиного польоту, то дійсно воно нагадує око, яке знаходиться в оточенні зелених густих лісів, а посередині озера знаходиться острів. Озеро знаходиться на території НПП «Синевир», на висоті 989 м. Вчені зійшлися на думці, що утворилося воно в післяльодовиковий період, близько 10 000 років тому.  Швидкий потік, був перегороджений греблею після того, як стався сильний землетрус.

Площа озера – близько 7 га. Максимальна глибина – 22 метра, середня – близько 8м.

Озеро Синевир

Чим зайнятись біля озера:

1) біля озера є оглядовий майданчик, звідки можна подивитись на озеро;

2) при бажанні  можна на плоту дістатись до острова (за додаткову плату);

3) можна пройтись навколо озера з екскурсією, це займе хвилин 40, якщо ви приїдете до озера самостійно, то теж можна прогулятись навколо, там є цікаві місця. Навколо озера є стежки, досить широкі,  по яким спокійно можна проходити;

4) на території НПП «Синевир» є багато інформаційних стендів, кому цікаво – можна почитати;

5) можна попити чистої джерельної води та набрати у пляшку з собою (посуд для пиття треба мати свій);

6) дістатись протилежного берега озера, щоб торкнутись дерев’яних скульптур, які присвячені героям легенди озера Синевир – дівчина Синь, та її коханий Вир, на честь яких і було назване озеро.

З усієї України сюди зїжджаються пари, щоб провести весільну церемонію. А місцеві жителі вірять, що кожен, хто закохається біля озера, збереже свою любов протягом усього життя.

7) вода в озері холодна, від+100 С до + 190 С , прогрівається лише на 1 -2 метри, купатись там заборонено, навіть влітку, проте можна погодувати рибок, які там водяться: форель та дрібні анчоуси, якими вона харчується. Тому не забудьте взяти з собою хліба;

8) можна покататись на конях, такі прогулянки пропонують місцеві жителі, за додаткову плату;

9) насолодитись не тільки красою цієї місцевості, а й  вдихнути в себе справжній аромат, який поєднав у собі запах гір, озера та лісу.

Озеро Синевир

• Відвідування карпатської колиби «Трембіта», де запропонують вам смачні карпатські страви, а також зможете  уявити себе гуцулом, одягнувши гуцульський костюм та спробувати  оволодіти грою на найдовшому у світі музичному інструменті -  трембіті.  А також можна знайти цікаві локації для фотосесій.

Річка Теребля та дорога на Синевир

• Зупинка в с. Сойми -  бальнеологічний курорт.

Тут знаходяться джерела мінеральної   води вуглекисло-хлоркальцієвого типу.  Вода незвичайна, не просто мінеральна джерельна, а вона ще й газована. Місцеві жителі називають її просто «квас». Через вміст сірководню вона має ще й незвичний запах, що не схожий на запах інших мінеральних вод, а також своєрідний смак.

Нам також вдалося скуштувати цієї води (нагадує смак і запах тухлого яйця).

с. Сойми та джерело мінеральної води

• Повернення до Трускавця о 19.00 годині.

Оглядова екскурсія по Львову та Личаківський цвинтар

Екскурсія «Львів оглядовий» довга,  розрахована на цілий день. Дорога із Трускавця до Львова займає  2 години в один бік і так само назад. Решту часу ми проводимо у Львові, це переважно пішохідна екскурсія.  Всю дорогу супроводжував гід. При бажанні, всі ці місця можна відвідати самостійно у Львові, адже основна частина памяток знаходиться в центральній частині міста, лише до Личаківського цвинтаря треба під’їхати. Але якщо вам цікава історія міста та його памяток, то замовте краще екскурсію.

Екскурсія «Львів оглядовий» в себе включала:

• Виїзд з Трускавця о 10.00 годині.
  • Пішохідна екскурсія старою (історичною) частиною міста), яка занесена до Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО:

-          площа Данила Галицького та пам’ятник князю  Данилу Галицькому,

Пам’ятник князю  Данилу Галицькому

-           майстерня шоколаду,

Майстерня шоколаду

-          пам’ятник Леопольду фон Захер-Мазоху біля ресторану «Мазох»,

-          площа Ринок (міська ратуша, фонтани «Адоніс», «Нептун», «Амфітрида» «Діана», екскурсійний трамвайчик),

Фонтан "Адоніс"

-          Львівський історичний музей «Палац Бандінеллі». Відділ «Пошта на ринку!»,

Львівський історичний музей «Палац Бандінеллі»

-          Вірменський кафедральний собор Успіння Пресвятої Богородиці,

-          Чорна камяниця,

Чорна камяниця

-           Латинський кафедральний собор Успіння Пресвятої Діви Марії

-          Домініканський собор,

Домініканський собор

-          пам’ятник Епіфанію Дровняку – український художник лемківського походження,

-          Галицька площа,  пам’ятник Івану Федорову – першодрукареві та букіністичний ринок.

• Національний академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької,

Театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької

• Проспект Т. Шевченка та пам’ятник Т. Шевченку.

Після пішохідної екскурсії історичною частиною міста, відвідування музею, прогулянки по проспекту Шевченка, нам дали вільний час (десь 1 годину) для самостійного огляду. За цей час ми пообідали і прогулялися іншими вулицями міста, які виявилися не менш цікавими. Далі автобусом ми потрапили до Личаківського цвинтаря.

• Личаківський цвинтар.

З 1991 року Личаківське кладовище стало меморіально-історичним музеєм-заповідником.  Його площа складає понад 40 га. Тут поховані тисячі відомих людей.

Як на мене, кладовище - це містичне місце і воно обов’язково пов’язане з якимись історіями, легендами, міфами, повірями.  І, мабуть, тут більше самих питань, ніж відповідей.

Поховання на цьому місці велися доволі давно.  Тут ховали померлих від чуми, потім ховали найбільш відомих,  заможних  і знаменитих жителів.

Тут поховані такі відомі особистості: І. Франко, М. Шашкевич, В. Барвінський, С. Крушельницька, В. Івасюк та багато інших.

Личаківський цвинтар

А сьогодні тут знайшли свій спокій герої Небесної сотні, учасники АТО, волонтери.

• Прибуття до Трускавця о 19.00 годині.

На цьому наша  подорож від Львівської області до Закарпатської  завершується. Але тут ще скільки залишилось цікавого, що цим чудовим краєм можна ще багато подорожувати і щоразу робити для себе якісь нові відкриття. І це дуже добре, що в нашій країні є що подивитись, що вона має, що показати.

Більше ви можете дізнатись, в моїх наступних статтях:

• Екскурсія «Карпатська долина».
  • Синевир – морське око Карпат.
  • Оглядова екскурсія по Львову.
  • Музей-заповідник "Личаківський цвинтар".

-          А ви подорожували карпатським краєм?

-          Які екскурсії відвідували ви?

-          Що цікавого довелось побачити вам?

-          Які б місця та екскурсії могли б порекомендувати для відвідування?

НАПИШІТЬ СВІЙ КОМЕНТАР

Наступний пост "Екскурсія "Карпатська долина"