пʼятниця, 23 жовтня 2020 р.

Крим. Новий світ: чи справді там рай?

Багато цікавих куточків для відпочинку пропонує нам Крим. Одним з таких місць є Новий Світ. Сама назва нам обіцяє багато нового, цікавого, незвичного. Зразу згадується фільм «Титанік», який прямував до Нового світу і пасажири, які мріяли побачити нове життя. А чи кримський Новий Світ може запропонувати щось особливе? Ми вирішили перевірити.

Відпочиваючи в Судаку, ми вирішили завітати в Новий Світ.

Новий світ – це невелике селище, поблизу Судака, яке розміщене на Південному березі Криму. Потрапивши в селище, ми не побачили нічого особливого, просто звичайне курортне поселення, яких у Криму безліч. Ті самі покручені дороги, пансіонати, санаторії, будинки місцевих жителів, місцеві магазини та ринки, вуличні туристичні агентства і купа людей, які в найбільш людних місцях, з табличками «Здається житло», пропонують свої послуги.  Таке можна побачити вздовж усього узбережжя Криму. Але ми приїхали сюди заради моря. І швиденько спускаємось до моря, щоб побачити пляж та саме море. І зразу ж ми відчули свіжі природні аромати, які наповнили наші легені неймовірним запахом кримської природи. Не встигли ми ще побачити саме море, як перед нами відкрилась неймовірна краса. Височенні гори, які оточують селище з усіх боків,  утворюють затишну бухту. Це виглядає настільки велично, що здається, що ти потрапив у справжній рай. І не дарма, адже перша назва поселення була Парадіз, що в перекладі означає «рай».

В цьому місці багато бухт, кожна має свій пляж і вода в кожній бухті має свій колір, від якого  і йде назва самої бухти.

Ми зупинились в одній із бухт на центральному пляжі селища.  Пляж являє собою досить вузьку смугу, яка покрита сумішшю дрібної гальки та піску, проте пляж має достатню протяжність.  Людей на пляжі дуже багато, якщо хочеш зайняти хороше місце, то треба приходити раніше. Можна взяти на прокат шезлонги, парасольки. Є багато розваг як для дітей, так і для дорослих. Нас зустріло море бурхливо, піднімалися хвилі, біля берега була піна. Вода у морі тепліша, ніж в інших місцях, адже селище знаходиться в бухті. Вода була трохи каламутна, адже по морю котилися хвилі, а можливо ще й із-за того, що це все ж таки бухта.

Але пейзаж, який знаходиться по обидва боки від бухти, не може зіпсувати ніщо. Можна дуже довго стояти на березі і насолоджуватись цією красою. Праворуч, на заході знаходиться гора Орел (Хоба-Кая), а ліворуч, на сході – гора Сокіл (Куш-Кая),  яка заходить у море і вважається найбільшим кораловим рифом Європи, висота якого досягає 500 м.  Між ними розмістилась Зелена бухта, на пляжі якої ми зупинились. Чому її назвали зеленою? На дні моря лежить жовтий пісок до якого додаються блакитні води моря і все це разом створює  бухту  смарагдового кольору.

Гора Орел (Хоба-Кая) і Зелена бухта

Селище Новий Світ має конкретну дату народження – 1878 рік.  Саме в цьому році Л.С. Голіцин побудував в околицях Судака завод по виробництву шампанських вин. Використовувалось 500 сортів винограду, які вирощувались на місцевих плантаціях.  Відповідно, в селищі проживали люди, які працювали на цих плантаціях.

Більшість об’єктів, які приваблюють туристів, пов’язані з іменем Л. Голіцина, а також  імператором Миколою ІІ, який відвідав це прекрасне місце. Саме після його візиту селище й перейменували у Новий Світ.

Гора Сокіл - найбільший кораловий риф Європи і Зелена бухта

Піднявшись вгору від пляжу, ми опинимось на набережній. Набережна маленька, коротенька, розваг  там немає, але для такого тихого і спокійного місця, достатня.

Набережна Нового Світу

Центральна частина набережної відгороджена цікавим білим парканом, у вигляді довгого балкону.  Складається враження, що ти знаходишся на оглядовому майданчику і спостерігаєш за всим, що тебе оточує.

Проте на набережній  розміщені цікаві кафе та ресторани, де можна смачно поїсти. Кожен заклад по-своєму цікавий і колоритний. Біля одного ось такий кухар запрошує завітати до них.

Кафе запрошує

А в ресторан «Ассоль» запрошує сам капітан судна.

Ресторан "Ассоль"

В другій половині дня ми вирішили більше дізнатись про Новий Світ, та таємниці, які він приховує. Ми вирушили до Національного заповідника «Голіцинська тропа».  По заповіднику можна замовити екскурсію, а можна прогулятись самостійно.  Щоб пройти з ескурсією,  треба, щоб була організована група з певною кількістю осіб. Ми вирушили самостійно, але там проходили організовані екскурсії, які приїздили з інших місць, тому ми іноді підключались і деяку цікаву інформацію ми почули від екскурсоводів.

Стежка починається у західній частині селища Новий Світ і проходить по горі Орел. Говорять, що гора була непідступна, тому цю стежку вирубували робітники руками, щоб  вона  була придатною для прогулянок. Робітників завозили сюди на човнах з боку моря, інакше потрапити туди було неможливо.

Стежка місцями йде досить вузенька, тому треба бути обережним. Ось перед нами відкривається гарний пейзаж на ту саму гору Сокіл (кораловий риф) і Зелену бухту.

Гора Сокіл і Зелена бухта

У деяких місцях, прямо в горі вибиті камяні сходи. Скільки сил треба було прикласти, щоб зробити цю надзвичайно ювелірну роботу.  Над сходами майже нависає скеля, з боку моря зроблені кам'яні «перила». Неймовірні відчуття, коли проходиш цими сходами, огинаєш скелю і дивишся на морську гладінь в оточенні цієї краси.

Тропа Голіцина

Ця гора має й іншу назву «Хоба-Кая», що в перекладі означає «печерна гора». І не дарма, адже тут є багато гротів. Величезний грот був зроблений самою природою, хвилі моря в кораловому рифі зробили величезну печеру висотою 30 метрів і шириною 17 метрів. Цей грот не залишив байдужим князя Голіцина. Він вирішив його розширити, зробити більшим, добре облаштувати, щоб там можна було приймати гостей і проводити концерти. Вгорі була установлена величезна люстра, яка спалахувала безліччю свічок, що викликало захват у публіки.

Слава про це місце швидко поширилася серед російської знаті. В глибині була побудована камяна естрада (концертний грот), а при вході – тераса, для проведення банкетів та зустрічі гостей.  За переказами, князь Голіцин приймав тут у 1912 році російського імператора Миколу ІІ. Його величності дуже сподобалось шампанське, яким його пригощали, він  ніби поринув у нове відчуття світу. Відтоді Парадіз і перейменували на Новий світ.

Місце справді гарне, пронизане якоюсь загадковістю, а мені здається, що без містики тут не обійшлося. Величезні розміри, акустика, все це вражає. Можна піднятися по камінню і зайти всередину концертного гроту, відчути себе артистом Голіцинських часів.

Концертний грот

У глибині печери зберігся колодязь з прісною водою, над ним можна побачити гак, на якому висіла люстра,  а вздовж стіни - ніші,  у вигляді арок, у декілька поверхів, для зберігання пляшок з вином. І зараз, в цій горі зроблені печерні штольні, для зберігання шампанського «Новий світ». Вони мають протяжність до 7 км.

До цих винних ніш можна підійти, навіть сфотографуватись  в цьому історичному місці.  В гроті, до речі, відчувається прохолода, недарма тут в давні часи зустрічали гостей.

Тут зберігалися голіцинські вина

Насолодившись красотами гроту, ми вирушаємо стежкою далі. І тут перед нами відкривається ще одна бухта. По кольору вона не схожа на попередню  Зелену, колір цієї бухти  набагато темніший. Це Синя бухта, яка має ще й іншу назву – Розбійницька. Говорять, що в часи, коли тут мешкали давні таври та греки, ця бухта служила притулком для контрабандистів. Ось чому її ще так називають.

Сама назва Розбійнича вже тебе насторожує. Але минули ті часи, і не така вона вже й небезпечна.  Оточена вона горами: на сході гора Орел, а на заході – гора Капчик. Слово «Капчик» у перекладі з тюркського означає «кисет» або «вузький мішечок на поясі дервіша». Але найчастіше цю гору називають Драконом, який витягнувши шию далеко в море, ліг відпочити після важкого дня. Якщо придивитись, то вона і справді нагадує дракона, проте такого милого і ніжного, навіть шкода його потривожити.

Ми вирішили в цій бухті трохи перепочити і освіжитись  у водах Чорного моря. А заразом дізнатись, що ж знаходиться на дні цієї бухти і чому вода тут синього кольору.

Дно бухти камянисте, йти треба обережно, а ще воно покрите темними водоростями, що й надає водам темно-синього кольору.

Покупавшись, перепочивши ми вирушили далі. Можна було пройтись трохи по горі Капчик, туди вела стежина. Мис Капчик – це давній кораловий риф, який має вузький перешийок і прорізаний наскрізним гротом, довжиною 77 метрів і висотою у 20 метрів.

Цей грот, за часів Голіцина був облаштований, і там проводились різні урочистості. Були зроблені сходи у бік Блакитної бухти, яка знаходилась з іншого боку гори, прокладені стежини.  Протилежний вихід з печери розміщений на неприступній скелі, там князь Голіцин у проймі встановив металеві, гарно декоровані двері, над  якими була встановлена вітражна арка. Сонячні промені, які пробивались через скло вітражу, розсіювались по стінам різними кольорами, надаючи гроту особливої атмосфери.

Зараз грот закритий для відвідування, оскільки там часто відбуваються рухи гірських порід і бувають каменепади.

Синя або Розбійницька бухта та гора Капчик (Дракон)

Ми до мису Капчик не пішли, а повернули праворуч. Пройшли прокладеною стежиною через деревяний місток.

Голіцинська тропа

І ми опинилися над схилом до Блакитної бухти. І дійсно вода в ній була небесно блакитного кольору.

На початку ХХ століття стежка була вибита на камяній стіні Капчика і продовжена до пляжу Блакитної бухти. Зроблено це було спеціально перед приїздом російського імператора Миколи ІІ. Він дуже любив тут приймати морські ванни, насолоджувався чистою свіжістю кришталевої води, дихав свіжим повітрям, насиченим запахом ялівцю, милувався красою навколишніх пейзажів. З тих пір бухту і пляж почали називати Царськими.

Так чому ж бухта зветься Блакитною? На дні бухти знаходяться сланцеві породи, які і надають бухті сяючого блакитного кольору. Але протягом доби відтінки постійно змінюються – від ніжного бірюзового до насиченого ультрамарину. Скелі, що оточують бухту, вони теж мають особливий відтінок – колір бузку. На заході бухту огортає гора Караул Оба, схили якої покриті не густою хвоєю та ялівцем.

Дуже гарна панорама відкривається з гори. До цієї бухти здійснюються морські екскурсії, де бажаючі можуть покупатися на глибині, а можна зупинитися на Царському пляжі.

Вид на Блакитну бухту

На території заповідника є лавочки, де можна посидіти і подихати повітрям, насиченим хвоєю та ялівцем. Сонце вже почало спадати, сильної спеки не відчувалося. Тому посидіти можна було вдосталь, адже ми гуляли самостійно, нас ніхто не підганяв.  А повітря насправді чудове. В кого є проблеми з органами дихання, це просто казкове місце, де можна не просто відпочити, насолодитися красою, а  можна й поправити своє здоровя.

В тіні ялівцю

Тут можна ходити дуже довго. Територія до речі, добре облаштована лавочками, є корзини для сміття. За територією доглядають, прибирають.

Можна побачити багато незвичних дерев. Ось такий ялівець.

Ялівець

Фісташкове дерево.

Фісташкове дерево

Прогулянка Національним заповідником дуже сподобалась. Закінчили ми свій шлях   в іншому місці, трохи не там, де починали. Але це зовсім недалеко. Пройтись Голіцинською тропою цікаво з екскурсоводом, але самостійно ти отримаєш ще більше насолоди і вражень. З екскурсією наша прогулянка давно б уже закінчилася, а ми ще скільки часу могли самостійно гуляти.

По дорозі ми пройшли повз завод шампанських вин «Новий світ».

Почалось все з того, що князь Голіцин, який дуже любив Крим, дуже любив вина,  а особливо шампанські, помітив, що природні умови Кримського півострова дуже схожі з Францією. Ці спостереження були доведені науково і  князь вирішив заснувати тут виноробну галузь. Князь Голіцин був дуже розумною і діяльною людиною. Він особисто вивчив всі  французькі технології виготовлення вина, запрошував європейських спеціалістів, відбирав потрібні сорти винограду. Для кожного сорту виділялись спеціальні окремі  ділянки.

Він відкрив декілька підприємств, одне з них було в селищі Новий Світ (Парадіз), яке спеціалізувалося на виробництві саме ігристих напоїв.

Дорога до заводу шампанських вин "Новий Світ"

Підприємство почало працювати з 1878 року, проте промисловий розлив шампанських вин почався тільки у 1890 році. А уже в 1896 році елітний напій був поданий до царського столу під час коронації останнього імператора.

В 1900 році, на Всесвітній виставці, голіцинське шампанське отримало гран-прі. Французи були просто ошелешені.

В 1913 році підприємство було подаровано царю. А після революції 1917 року все змінилось докорінно. Підприємство постійно переходило від одного власника до іншого.

Зараз підприємство працює і шампанські вина випускаються в повному обсязі.

Завод "Новий світ"

Біля входу на завод розміщений великий майданчик, скоріш це парковка для транспорту, як особистого так і екскурсійних автобусів. Стоїть величезна кам’яна стіна-паркан, в ній виділяються ніші, у вигляді пелюсток квітки, там  літерами вигравіювано скільки років підприємству.  Вгорі величезними літерами викладено "Завод «Новий світ". Поруч встановлено пам’ятник князю Голіцину, який сидить у кріслі.

Пам'ятник О.С. Голіцину

Самостійно на територію потрапити не можна, лише у складі організованої екскурсії. Тут проводять не тільки екскурсії, а й дегустацію, а також можна придбати в магазині шампанське «Новий світ».

Продукця заводу "Новий Світ"

Прогулянка Новим світом нам сподобалась і запамятається вона надовго.

Новий світ – це наймальовничіше місце Криму, серед тих, що мені довелось побачити.  Новий світ – це справді рай.

Що можна ще відвідати в Новому Світі:

• Завод шампанських вин «Новий світ» з відвідуванням дегустаційної зали (тільки у складі організованої екскурсії).
  • «Будинок Приїжджих».
  • Будинок-музей Голіцина.
  • Піднятись на гору Караул-Оба: пройти повз ущелини Адамове ложе та Ад, подолати «сходи таврів»,  піднятись на оглядову місцину «Крісло Голіцина».
  •  Оглянути руїни давньої фортеці Ассандра, на західному схилі гори Караул-Оба.
  • Печерний монастир біля гори Сокіл (краще з гідом, оскільки шлях пролягає камянистими  схилами)
  • Церква Святителя Луки.
-  А ви були в Новому Світі?
-  Чи  вам здалося це місце справжнім раєм?
-  Які місця відвідали ви?

НАПИШІТЬ СВІЙ КОМЕНТАР

Наступний пост "Чим можна зайнятись на відпочинку в Судаку?"